Her kan du læse et udvalg af artikler om Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) i skolen og tilbagemeldinger fra lærere, der har fået undervisning i Ikkevoldelig Kommunikation.

  • IVK i skolen: Der findes ingen uartige børn med Ikkevoldelig KommunikationIVK i skolen: Der findes ingen uartige børn med Ikkevoldelig Kommunikation
    Mobning og konflikter er en del af arbejdet for lærere og pædagoger, der ofte håndterer situationerne med skæld ud og straf. Ifølge Kirsten Kristensen fra Foreningen LIVKOM, er mobning et råb om hjælp. Når et barn mobber er det et tegn på, at barnet har nogle ...
    Læs mere
  • Nonviolent Communication – a Communication Tool to support the Adaptive Capacity of Organisations?Nonviolent Communication – a Communication Tool to support the Adaptive Capacity of Organisations?
    A summary of research by Bonnell, Li and van Lingen (2017) Download Complete Thesis summary Download Complete Thesis Summary in short: NVC and Communication in Organisations Nonviolent Communication (NVC) has the potential to have a positive effect on all communication dynamics tested. An emphasis on listening to others and expressing ...
    Læs mere
  • Fra det virkelige liv: En fars bekymringerFra det virkelige liv: En fars bekymringer
    Denne historie kommer fra Irmtraud Kauschat, CNVC certificeret træner i Ikkevoldelig Kommunikation. En deltager fra mit etårige kursus har delt denne oplevelse med mig. Hun arbejder i en børnehave. En morgen kom en far med sine børn og han himlede op, om de mange flygtninge i byen. Hun ...
    Læs mere
  • Det ser måske ud som om, at denne kvinde underviser, men i virkeligheden redder hun livDet ser måske ud som om, at denne kvinde underviser, men i virkeligheden redder hun liv
    En kærlig mor fra Momastery.com havde en oplevelse i et klasseværelse, som vi bare må dele. Læs historien herunder … lærere er som sendt fra himlen! Af Glennon Doyle Melton, momastery.com For et par uger siden gik jeg ind i Chases klasse for at modtage undervisning. En aften havde ...
    Læs mere
  • LIVKOM på TV2LIVKOM på TV2
    Filmprojektet “Bag enhver handling ligger et behov” har fået omtale på TV2 Fyn. De fem små film om konflikthåndtering i skolen og Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) har fået om tale på TV2. Se indslaget “Fynske skolebørn lærer konflikthåndtering” på TV2 her eller læs artiklen “Agedrup Skole viser vejen ...
    Læs mere
  • Ikkevoldelig Kommunikation: At være ”for mig” og ikke ”imod dig”Ikkevoldelig Kommunikation:  At være ”for mig” og ikke ”imod dig”
    Marie er gymnasielærer og deltog på IVK i praksis – Grundkursus i Ikkevoldelig Kommunikation. Her fortæller hun, hvordan hun kan bruge kurset i sit privatliv. Hent printvenlig artikel IVK – Ikkevoldelig Kommunikation er også kendt som Girafsprog. Det er en særlig måde at kommunikere på, hvor begge ...
    Læs mere
  • Lærere, pædagoger & girafsprog – At bidrage til at eleverne føler sig hørte og vigtigeLærere, pædagoger & girafsprog  - At bidrage til at eleverne føler sig hørte og vigtige
    Marie er gymnasielærer og møder dagligt konflikter med sine elever og eleverne imellem. I efteråret 2014 deltog hun i kurset IVK i praksis – Grundkursus i Ikkevoldelig Kommunikation. Hent printvenlig artikel IVK er en forkortelse for Ikkevoldelig Kommunikation og kaldes ofte Girafsprog. IVK er en særlig kommunikationsmodel, hvor ...
    Læs mere
  • Konflikthåndtering i skolenKonflikthåndtering i skolen
    Gratis undervisningsmateriale: Bag enhver handling ligger et behov 5 små film om konflikthåndtering i skolen, lavet i samarbejde med Filmkompagniet og produceret med støtte fra Undervisningsministeriet, viser eksempler på hvordan skolelærere arbejder med konflikter i praksis, og hvordan dette arbejde fremmer fællesskabsfølelse og fredskultur. Børnene bliver mere robuste og ...
    Læs mere
  • Girafsprog frigør ressourcer på sigtGirafsprog frigør ressourcer på sigt
    Konflikter er en del af dagligdagen i en børnehave. Pædagoger fra Børnehaven Columbus på Fyn er til et todages seminar i Girafsprog eller Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) – det er nemt og svært på samme tid Af Jens W. Pedersen Et kig på nyhederne fortæller om blodig krig mange steder ...
    Læs mere
  • IVK ligger meget op ad mine egne værdierIVK ligger meget op ad mine egne værdier
    Interview med Cathrine, friskolelærer på Rynkeby Friskole Cathrine har netop deltaget i Modul 1 af IVK-Kursus for lærere og pædagoger på Rosenlund Kurser. Hun blev uddannet i 2005 og arbejdede en årrække på en ungdomsskole i heltidsundervisningen på Sjælland før hun for tre år siden fik ...
    Læs mere
  • De andre læreres arbejde med IVK gjorde mig nysgerrigDe andre læreres arbejde med IVK gjorde mig nysgerrig
    Interview med Charlotte, lærer på Agedrup Skole Charlotte deltog i efteråret 2014 på IVK-kursus for lærere og pædagoger, modul 1 på Rosenlund Kurser. Hun har en uddannelse som pædagog, men har senere taget læreruddannelsen og har arbejdet som lærer siden 2006. For et år siden startede ...
    Læs mere
  • Fredskultur i skolen – formidling af god praksis med IVKFredskultur i skolen – formidling af god praksis med IVK
    Projektbeskrivelse LIVKOMs næste store projekt er produktion af en film om udvikling af fredskultur i skolen. Filmens fokus er udvikling af en kultur, hvor mobning ikke finder fodfæste, og hvor børn bevarer glæden ved at lære gennem hele deres skoleforløb. Filmen bliver til i et samarbejde mellem: Danmarks Specialpædagogiske ...
    Læs mere
  • Lærere, pædagoger og folkeskolereformenLærere, pædagoger og folkeskolereformen
    Når den nye folkeskolereform træder i kraft efter sommerferien, er der mange lærere og pædagoger, der er usikre på, hvilke udfordringer de vil møde i form af heldagsskolen og forventningen om succesfuld inklusion.  Det tættere samarbejde mellem lærere og pædagoger udfordrer også evnen til at være ...
    Læs mere
  • En vred pige i skolenEn vred pige i skolen
    Dette eventyr er skrevet, fordi jeg har en elev, der er så vred,og ofte kommer i konflikt med de andre. Der er grunde til vreden, men det er ikke noget, vi lige kan løse. Jeg fortæller ofte for eleverne, og med dette eventyr ville jeg ...
    Læs mere
  • Trivselsdag og konflikthåndtering i 7. klasseTrivselsdag og konflikthåndtering i 7. klasse
    7. klasse havde besøg af Carl Plesner på deres trivselsdag. Der skulle arbejdes med konflikthåndtering. Det er ikke en klasse med store konflikter, men der ligger alligevel noget konfliktstof lige under overfladen. Formålet med dagen var, at få eleverne til at blive bevidste om egne og andres ...
    Læs mere
  • Et kursus, der kan bruges!Et kursus, der kan bruges!
    Jeg vendte hjem fra konflikthåndteringskursus en søndag, og to dage senere stod jeg på mit arbejde som lærer med et par små piger fra 1. klasse, som var blevet uvenner. Jeg havde tid og lyst til at prøve kræfter med mediering, så jeg spurgte, om de ...
    Læs mere
  • Fredskultur i skolenFredskultur i skolen
    Genoprettende relationsarbejde med Ikkevoldelig Kommunikation: Hvordan kan voksne støtte børn I at genoprette relationerne mellem dem efter konflikt og uenighed? Vi voksne kan facilitere et rum for dialog mellem børnene, hvor alle får mulighed for at udtrykke sig og blive hørt for den betydning, konflikten har ...
    Læs mere
  • Restorative Circles – Når fællesskabet ejer konfliktenRestorative Circles - Når fællesskabet ejer konflikten
    Carl Plesners tanker i forbindelse med kursus med Dominic Barter i Berlin i august 2010 ”Hvad gør I hos jer som virkeligt fungerer godt i forhold til at håndtere konflikter? Når jeg stiller en rektor på en stor kommuneskole dette spørgsmål, så er det virkeligt fordi jeg gerne ...
    Læs mere
  • IVK i 5.A – film med tilhørende hæfteIVK i 5.A – film med tilhørende hæfte
    En film lavet af Carl Plesner, i samarbejde med Kirsten Kristensen, med støtte af Foreningen Aldrig Mere Krig. Hvad gør vi, når børnene skændes, og vi voksne ikke længere aner, hvad der skal til for at løse det? Dorte Juncher er klasselærer for 5.A og savner inspiration ...
    Læs mere
  • Erfaringer fra Skarpnäcks FriskoleErfaringer fra Skarpnäcks Friskole
    Af Sura Hart og Marianne Göthlin Ikkevoldelig kommunikation i klasseværelset begynder når vi lever det, ikke når vi underviser i det. Selvom det ikke er let at skabe nytænkning på uddannelsesområdet, anser jeg det for at være en effektiv metode til at bane vej for fred her ...
    Læs mere
  • Fra mobning til trivselFra mobning til trivsel
    Mobning er et skrig om hjælp: Projektet vil udvikle en værktøjskasse til at imødegå mobning fra 4.-6. klassetrin. I julekalenderen ’Pagten’ fik danske seere indblik i hvad der er virkelighed i mange af landets skoler: Ødelæggende mobning, som lærere og forældre tit intet ved om, og som ...
    Læs mere
  • Uddannelse til fredskultur – eksemplerUddannelse til fredskultur - eksempler
    Første eksempel Anna på 5 år kommer stormende ind til sin mor, Karen, der står i børnehavens garderobe og er ved at pakke madkassen ned i rygsækken. Anna klamrer sig til sin mors ben. Pædagogen, Hanne, er fulgt efter Anna ude fra legepladsen. ”Kom! Du kan lige ...
    Læs mere