Åben aften om IVK i Skolen,
Himmelbjerggården i Ry:

15. Maj – Fra Vrede til EMPATI

 

Bag enhver handling ligger et behov

5 små film om konflikthåndtering i skolen, lavet i samarbejde med Filmkompagniet og produceret med støtte fra Undervisningsministeriet, viser eksempler på hvordan skolelærere arbejder med konflikter i praksis, og hvordan dette arbejde fremmer fællesskabsfølelse og fredskultur. Børnene bliver mere robuste og bedre i stand til at tackle en kompleks, inkluderende og foranderlig verden. Der er 5 korte film – hovedsageligt fra én klasse og én konflikt. Én film er med en dreng fra 6. klasse og AKT-læreren.

Vi ser, hvordan børnene i en børnehaveklasse på Agedrup skole arbejder med at forstå egne og andres følelser og behov. Allerede som 6-7-årige kan børn få udbytte af at arbejde med de 4 elementer i kommunikation (fakta, følelser, behov og handling). Børn i alle aldre kan lære konflikthåndtering. Værktøjerne er de samme.

Du kan læse EMUs anbefaling af filmene i artiklen “Eksemplarisk undervisning i levende billeder”.

Gratis undervisningsmateriale

Til filmene har vi udarbejdet gratis undervisningsmateriale med vejledning og forslag til øvelser. Klik på nedenstående knapper for at downloade materialerne.

  Hæfte med øvelser     Følelseskort til børn Følelseskort til unge

       Omslag til  DVD        Behovskort til børn     Behovskort til unge  

De 5 små film

De fem små film viser forskellige trin i håndteringen af en konflikt. Lærerne i filmene har modtaget træning i Ikkevoldelig Kommunikation (Girafsprog) af Kirsten Kristensen som forklarer metoderne undervejs i filmene.

Film 1Bag enhver handling ligger et behov er en introduktion til klassen og konflikten. Klasselæreren fortæller om sine erfaringer med at anvende Ikkevoldelig Kommunikation i sit arbejde med børnene, og hvilken forandring hun har oplevet.
Film 2Fra konflikt til kontakt – klasselæreren arbejder med de fire grundlæggende elementer i Ikkevoldelig Kommunikation: fakta, følelser, behov og ønsker om handling.
Film 3 At tage ansvar for egne følelser – forstå sig selv viser hvordan følelseskort og behovskort hjælper børnene med at sætte ord på følelser og behov som opstod i en bestemt situation, når de tager en konflikt op på klassen.
Film 4 Empati med andre – forstå andre – se hvordan børnene arbejder med at forstå egne og andres behov og følelser, når de gætter på de følelser og behov der er i spil i en konflikt.
Film 5 Fra vrede til empati – læreren Mona og Mohammed fra 6. klasse fortæller om hver deres oplevelse med håndtering af en konflikt. Mohammed fortæller om sine behov for respekt og retfærdighed og hvordan Monas håndtering af situationen fik ham til at køle ned.

Se filmene med engelske undertekster:
https://www.kommunikationforlivet.dk/GB/Schools
https://www.filmkompagniet.dk/english-subtitles/

Du kan desuden hente lister med menneskets universelle behov på flere forskellige sprog på worldempathy.org – helt gratis.

 

Metoder i filmene

Metoderne i filmene er baseret på teorien bag Ikkevoldelig Kommunikation (IVK), også kaldet girafsprog. IVK fokuserer på måden vi taler med hinanden på og giver os redskaber til at udtrykke os på en måde, der nedtrapper konflikter og fremmer forståelse og empati. Hent folder om IVK her og få en kort introduktion til Ikkevoldelig Kommunikation eller læs mere i artiklerne “Fra konflikt til kontakt” og “Fokus på behov – mine og dine“.

Du kan også læse artiklen “Fredskultur i skolen”, hvor Carl Plesner fortæller om sine erfaringer med IVK i skolen og hvordan voksne kan støtte børn i at genoprette relationerne efter en konflikt.

Læs projektbeskrivelsen der ligger bag arbejdet med film og undervisningsmaterialer her.