IVK som pædagogisk praksis
Ikkevoldelig Kommunikation er et effektivt redskab til håndtering af konflikter og mobning i skoler og daginstitutioner. LIVKOM tilbyder træning og undervisning i Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) til dig, som arbejder med børn og unge. Undervisningen foregår over flere møder, og tager udgangspunkt i aktuelle konflikter og situationer fra din hverdag. Vi tilbyder desuden at støtte dig, hvis du mistrives i dit job eller lider af stress og udbrændthed. Til pædagoger og lærere kan vi tilbyde:
- Gratis film og UV-materiale om konflikthåndtering i skolen
- Kurser i Ikkevoldelig Kommunikation
- Kommunikationstræning
- Håndtering af mobning
- Håndtering af konflikter mellem børn
- Håndtering af konflikter mellem børn og voksne
- Støtte og rådgivning i forbindelse med stress, mistrivsel eller udbrændthed
Du er velkommen til at kontakte os på info@livkom.dk, hvis du vil vide mere om vores tilbud til lærere og pædagoger, eller har behov for et skræddersyet forløb om IVK.
Artikler om IVK i skoler og institutioner
Danske film om IVK i skolen oversat til 10 sprog
LIVKOM producerede i 2013-15 en række korte film, der viser anvendelse af Ikkevoldelig Kommunikation i folkeskolen. Filmene er i dag oversat til 10 sprog og set af over 100.000 mennesker
Det ser måske ud som om, at denne kvinde underviser, men i virkeligheden redder hun liv
En kærlig mor fra Momastery.com havde en oplevelse i et klasseværelse, som vi bare må dele. Læs historien herunder … lærere er som sendt fra himlen! Af Glennon Doyle Melton, momastery.com For et par uger siden [...]
LIVKOM på TV2
Filmprojektet "Bag enhver handling ligger et behov" har fået omtale på TV2 Fyn. De fem små film om konflikthåndtering i skolen og Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) har fået om tale på TV2. Se indslaget "Fynske skolebørn [...]
Lærere, pædagoger & girafsprog – At bidrage til at eleverne føler sig hørte og vigtige
Marie er gymnasielærer og møder dagligt konflikter med sine elever og eleverne imellem. I efteråret 2014 deltog hun i kurset IVK i praksis – Grundkursus i Ikkevoldelig Kommunikation. Hent printvenlig artikel IVK er en forkortelse [...]
De andre læreres arbejde med IVK gjorde mig nysgerrig
Interview med Charlotte, lærer på Agedrup Skole Charlotte deltog i efteråret 2014 på IVK-kursus for lærere og pædagoger, modul 1 på Rosenlund Kurser. Hun har en uddannelse som pædagog, men har senere taget læreruddannelsen og [...]
IVK og Den Grønne Friskole
Da vi først begyndte at tænke over at starte en friskole, var et af vores grundlæggende ønsker at skabe en skole præget af glæde og livslyst, og hvor børn – og voksne – lærer at [...]
European NVC Summer Festival 2014
NVC Summer Festival Stockholm European NVC Summer Festival 2014 fandt sted i Stockholm, på den smukke Tollare Folkhögskola ned til Skærgården. Det var fjerde gang jeg deltog, og også i år blev ugen en intens [...]
Træning for IVK-trænere
Ønsket om at dele Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) med andre kan være stort. Men formidlingen kan være svær. At formidle og anvende IVK kræver øvelse. Mange oplever udfordringer ved at formidle IVK til andre, og oplever [...]
Mødet med IVK har gjort forandring mulig
Ægteparret Camilla og Jacob er hhv. 29 og 35 år. De har en pige på fem og en dreng på to år. Camilla og Jacob har nu været gift i tolv år, men har indset, at de, hvis ægteskabet skal holde, har [...]
Lærere, pædagoger og folkeskolereformen
Når den nye folkeskolereform træder i kraft efter sommerferien, er der mange lærere og pædagoger, der er usikre på, hvilke udfordringer de vil møde i form af heldagsskolen og forventningen om succesfuld inklusion. Det tættere [...]
RSA Animate – Ændring af uddannelsesparadigmer
Denne animerede film er lavet i forbindelse med et foredrag på the RSA af Sir Ken Robinson. https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U&feature=youtube_gdata_player Sir Ken Robinson er verdenskendt ekspert indenfor kreativitet og uddannelse samt modtager af the RSA Benjamin [...]
Dræber skoler kreativiteten? – Sir Ken Robinson
Et underholdende og dybt bevægende oplæg om at skabe et uddannelsessystem, der beriger (snarere end undergraver) kreativitet. https://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY&NR=1 "Sir Ken Robinson makes an entertaining and profoundly moving case for creating an education system that [...]
Fredskultur i skolen
Genoprettende relationsarbejde med Ikkevoldelig Kommunikation: Hvordan kan voksne støtte børn I at genoprette relationerne mellem dem efter konflikt og uenighed? Vi voksne kan facilitere et rum for dialog mellem børnene, hvor alle får mulighed for at [...]
Restorative Circles – Når fællesskabet ejer konflikten
Carl Plesners tanker i forbindelse med kursus med Dominic Barter i Berlin i august 2010 ”Hvad gør I hos jer som virkeligt fungerer godt i forhold til at håndtere konflikter? Når jeg stiller en rektor på [...]
Erfaringer fra Skarpnäcks Friskole
Af Sura Hart og Marianne Göthlin Ikkevoldelig kommunikation i klasseværelset begynder når vi lever det, ikke når vi underviser i det. Selvom det ikke er let at skabe nytænkning på uddannelsesområdet, anser jeg det for [...]
Fokus på behov – mine og dine
En Introduktion til Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) Af Kirsten Kristensen og Karin Sonne-Nijhoff Ikkevoldelig kommunikation (IVK) er en kommunikationsmodel, udviklet af den amerikanske psykolog Marshall B. Rosenberg, Ph.D.[1] Formålet med IVK er at skabe kontakt. Kontakt [...]
Uddannelse til fredskultur – eksempler
Første eksempel Anna på 5 år kommer stormende ind til sin mor, Karen, der står i børnehavens garderobe og er ved at pakke madkassen ned i rygsækken. Anna klamrer sig til sin mors ben. Pædagogen, [...]