LIVKOM mener, at konflikter kan bidrage til udvikling og til at berige livet. Det svære kan være, hvordan man håndterer konflikterne på en meningsfuld og konstruktiv måde, så alle parter bliver hørt og er tilfredse med løsningen.

“Fred er ikke fravær af konflikter, men evnen til at forholde sig til dem”

LIVKOM tilbyder kurser og træning i konflikthåndtering, baseret på Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) – Girafsprog. Kurserne er relevante for alle, der møder konflikter i deres hverdag. Det kan være i kontakten til børnene, partneren, kollegaen eller chefen. IVK er også relevant for enkeltpersoner, der kæmper med indre konflikter.

LIVKOM tilbyder mediering og undervisning i konflikthåndtering ift.:

Ved at bruge Ikkevoldelig Kommunikation som metode, får alle parter mulighed for, at blive hørt. Gennem dialog findes der strategier til, hvordan parterne kommer videre på en tilfredsstillende måde. IVK har fokus på, hvad der beriger livet for hver af os frem for, at diskutere hvem der har ret eller hvad der er rigtigt eller forkert.

LIVKOM tilbyder gratis film og UV-materiale om konflikthåndtering i skolen. Se film: ‘Bag enhver handling ligger et behov’ og hent materialer.

Ikkevoldelig Kommunikation
– en kommunikationsmodel

IVK  er en kommunikationsmodel, udviklet af den amerikanske psykolog Marshall B. Rosenberg, Ph.D. Gennem de sidste 10 år er IVK blevet kendt i mange pædagogiske sammenhænge og er også kendt som “Girafsprog”. Det er et effektivt sprogligt værktøj til at opbygge selvværd og udvikle evnen til at føre en ligeværdig og konfliktløsende dialog. Læs mere om Ikkevoldelig Kommunikation.

Artikler om konflikthåndtering

 

Du kan finde samlingen af artikler om konflikthåndtering her.

Vejen fra “nej” til “ja” – William Ury

30. May 2014|Comments Off on Vejen fra “nej” til “ja” – William Ury

Vi kan alle fungere som “den tredje side”. Den tredje side er os – det omgivende fællesskab, som omgiver enhver konflikt, og som kan spille en konstruktiv rolle i løsningen. Den oprindelige tekst taget fra [...]

Konflikt Hotline – ved Miki Kashtan

30. May 2014|Comments Off on Konflikt Hotline – ved Miki Kashtan

Det næste du siger, kan ændre Verden Miki Kashtan, CNVC-certificeret træner, arbejder på et online TV-show, hvor hun sammen med sine kolleger ser på de konflikter, vi har til fælles, og præsenterer nye måder at håndtere dem på. Filmen [...]

Ikkevoldelig Kommunikation i San Quentin fængsel

1. May 2014|Comments Off on Ikkevoldelig Kommunikation i San Quentin fængsel

Filmen viser virkningen af arbejdet med Ikkevoldelig Kommunikation for de indsatte i fængslet San Quentins. Filmen er på engelsk. https://www.youtube.com/watch?v=yPXNBioYeJs&feature=youtu.be&noredirect=1

Håndtering af vrede og jalousi mellem søskende

24. April 2014|Comments Off on Håndtering af vrede og jalousi mellem søskende

Hvilke forældre, bedsteforældre, tanter eller onkler har ikke oplevet en bølge af beskyttertrang, når et ældre barn gør deres yngre søskende ondt? Vores kulturelle prægning tilskynder os til straks at antage to roller: dommeren der [...]

Voice by voice

22. December 2013|Comments Off on Voice by voice

Videoprojekt om konflikten i Israel og Palæstina. Et nyt videoprojekt, "Voice by Voice", som er inspireret af IVK-træning i Israel og Palæstina, er netop blevet søsat. Det handler om at dele personlige oplevelser fra konflikten i området.Måske [...]

Sproget og social forandring

20. December 2013|Comments Off on Sproget og social forandring

- en kort introduktion til Marshall Rosenbergs Ikkevoldelig Kommunikation. Marshall Rosenberg (am. psykolog, f. 1934) skriver i sin bog ”Ikkevoldelig kommunikation” fra 1998, at siden han var ung, har han været optaget af to spørgsmål: ”Hvordan [...]

En vred pige i skolen

3. October 2013|Comments Off on En vred pige i skolen

Dette eventyr er skrevet, fordi jeg har en elev, der er så vred,og ofte kommer i konflikt med de andre. Der er grunde til vreden, men det er ikke noget, vi lige kan løse. Jeg [...]

Trivselsdag og konflikthåndtering i 7. klasse

3. October 2013|Comments Off on Trivselsdag og konflikthåndtering i 7. klasse

7. klasse havde besøg af Carl Plesner på deres trivselsdag. Der skulle arbejdes med konflikthåndtering. Det er ikke en klasse med store konflikter, men der ligger alligevel noget konfliktstof lige under overfladen. Formålet med dagen var, [...]