Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) er en effektiv kommunikationsmodel for dig, som arbejder med patienter, klienter, borgere eller pårørende. I samspillet med disse mennesker er det vigtigt at kommunikere og handle på en konstruktiv måde, der både tager hensyn til den enkeltes selvbestemmelse og sundhed. IVK kan især bruges til at forbedre kontakt og kommunikation mennesker imellem.

Empati er centralt for syge menneskers helbredelse. I flere studier er det undersøgt, om lægens og sundhedspersonalets attitude over for patienten har klinisk effekt, og det har det. For eksempel havde blot kortvarig empatisk samtale indflydelse på de kliniske symptomer på varigheden af forkølelse blandt patienter, der søgte læge.

Hos LIVKOM tilbyder vi kurser i empati, Ikkevoldelig Kommunikation og konflikthåndtering til dig, der er socialarbejder eller sundhedsprofessionel. I vores undervisning tager vi udgangspunkt i aktuelle situationer og konflikter, som kan opstå i arbejdet med syge og sårbare mennesker.

Til sundhedsprofessionelle og socialarbejdere, kan vi tilbyde:

  • Kursus i Ikkevoldelig Kommunikation
  • Kommunikationstræning
  • Håndtering af konflikter med borgere, patienter og pårørende
  • Håndtering af konflikter, stress og udbrændthed blandt medarbejdere
  • Lederkurser
  • Samarbejdskurser

Kontakt os på info@livkom.dk hvis du ønsker at vide mere om vores tilbud.

Artikler til inspiration

Mobning og konflikter er en del af arbejdet for lærere og pædagoger, der ofte håndterer situationerne med skæld ud og straf. Ifølge Kirsten Kristensen fra Foreningen LIVKOM, er mobning et råb om hjælp. Når et barn mobber er det et tegn på, at barnet har nogle behov som ikke bliver opfyldt. - Det er nemt at se et barn som uartigt og hvis man gør det, så kan man ikke hjælpe barnet. En gruppe lærere på Agedrup skole i Odense arb ...
IVK i skolen: Der findes ingen uartige børn med Ikkevoldelig Kommunikation
Læs mere
A summary of research by Bonnell, Li and van Lingen (2017) Download Complete Thesis summary Download Complete Thesis Summary in short: NVC and Communication in Organisations Nonviolent Communication (NVC) has the potential to have a positive effect on all communication dynamics tested. An emphasis on listening to others and expressing oneself honestly in a concise language brings greater trust, greater understanding and also progre ...
Nonviolent Communication – a Communication Tool to support the Adaptive Capacity of Organisations?
Læs mere
Spørger du nogle gange dig selv: ”Det der IVK, virker det nu også når det er virkeligt alvorligt?” Tænker du nogle gange at der er situationer, hvor IVK kommer til kort og hvor det bare ikke virker? - Det kender jeg godt. De tanker havde jeg også. Engang. Engang drømte jeg om at blive så god til IVK at jeg kunne gøre en forskel i verden i retning af mere fred. Det er derfor jeg er engageret i LIVKOM, for det er dét, LIVKOM i sin ke ...
At være med IVK – dér hvor livet brænder på
Læs mere
Denne historie kommer fra Irmtraud Kauschat, CNVC certificeret træner i Ikkevoldelig Kommunikation. En deltager fra mit etårige kursus har delt denne oplevelse med mig. Hun arbejder i en børnehave. En morgen kom en far med sine børn og han himlede op, om de mange flygtninge i byen. Hun tog tid til at invitere ham ind til en snak og spurgte ham, hvad han var bekymret for. Han fortalte hende, at der var så mange flygtninge og at de sikker ...
Fra det virkelige liv: En fars bekymringer
Læs mere
Brænder du for IVK / Girafsprog og for alle de måder vi med IVK kan bidrage til fredelige løsninger, og bæredygtige fællesskaber? I LIVKOM vil vi mere, end vi kan, så der er altid brug for dig, hvis du vil bidrage til at fremme aktiviteter for fredelig konfliktløsning og empatisk kontakt imellem mennesker. Alle er velkomne, hvad enten du har mulighed for at bruge mange eller få timer, og hvad enten du kan bidrage ved at inspirere andre, ...
Er du LIVKOMs nye medhjælper?
Læs mere