LIVKOM mener, at konflikter kan bidrage til udvikling og til at berige livet. Det svære kan være, hvordan man håndterer konflikterne på en meningsfuld og konstruktiv måde, så alle parter bliver hørt og er tilfredse med løsningen.

“Fred er ikke fravær af konflikter, men evnen til at forholde sig til dem”

LIVKOM tilbyder kurser og træning i konflikthåndtering, baseret på Ikkevoldelig Kommunikation (IVK) – Girafsprog. Kurserne er relevante for alle, der møder konflikter i deres hverdag. Det kan være i kontakten til børnene, partneren, kollegaen eller chefen. IVK er også relevant for enkeltpersoner, der kæmper med indre konflikter.

LIVKOM tilbyder mediering og undervisning i konflikthåndtering ift.:

Ved at bruge Ikkevoldelig Kommunikation som metode, får alle parter mulighed for, at blive hørt. Gennem dialog findes der strategier til, hvordan parterne kommer videre på en tilfredsstillende måde. IVK har fokus på, hvad der beriger livet for hver af os frem for, at diskutere hvem der har ret eller hvad der er rigtigt eller forkert.

LIVKOM tilbyder gratis film og UV-materiale om konflikthåndtering i skolen. Se film: ‘Bag enhver handling ligger et behov’ og hent materialer.

Ikkevoldelig Kommunikation
– en kommunikationsmodel

IVK  er en kommunikationsmodel, udviklet af den amerikanske psykolog Marshall B. Rosenberg, Ph.D. Gennem de sidste 10 år er IVK blevet kendt i mange pædagogiske sammenhænge og er også kendt som “Girafsprog”. Det er et effektivt sprogligt værktøj til at opbygge selvværd og udvikle evnen til at føre en ligeværdig og konfliktløsende dialog. Læs mere om Ikkevoldelig Kommunikation.

Artikler om konflikthåndtering

 

Du kan finde samlingen af artikler om konflikthåndtering her.

IVK i skolen: Der findes ingen uartige børn med Ikkevoldelig Kommunikation

4. March 2018|Comments Off on IVK i skolen: Der findes ingen uartige børn med Ikkevoldelig Kommunikation

Mobning og konflikter er en del af arbejdet for lærere og pædagoger, der ofte håndterer situationerne med skæld ud og straf. Ifølge Kirsten Kristensen fra Foreningen LIVKOM, er mobning et råb om hjælp. Når et barn [...]

Ikkevoldelig Kommunikation: At være ”for mig” og ikke ”imod dig”

29. December 2015|Comments Off on Ikkevoldelig Kommunikation: At være ”for mig” og ikke ”imod dig”

Marie er gymnasielærer og deltog på IVK i praksis - Grundkursus i Ikkevoldelig Kommunikation. Her fortæller hun, hvordan hun kan bruge kurset i sit privatliv. Hent printvenlig artikel IVK – Ikkevoldelig Kommunikation er også kendt [...]

Lærere, pædagoger & girafsprog – At bidrage til at eleverne føler sig hørte og vigtige

16. December 2015|Comments Off on Lærere, pædagoger & girafsprog – At bidrage til at eleverne føler sig hørte og vigtige

Marie er gymnasielærer og møder dagligt konflikter med sine elever og eleverne imellem. I efteråret 2014 deltog hun i kurset IVK i praksis – Grundkursus i Ikkevoldelig Kommunikation. Hent printvenlig artikel IVK er en forkortelse [...]

Konflikthåndtering i skolen

16. December 2015|Comments Off on Konflikthåndtering i skolen

Gratis undervisningsmateriale: Bag enhver handling ligger et behov 5 små film om konflikthåndtering i skolen, lavet i samarbejde med Filmkompagniet og produceret med støtte fra Undervisningsministeriet, viser eksempler på hvordan skolelærere arbejder med konflikter i praksis, [...]

Vulnerable honesty – Yoram Mosenzon

9. November 2015|Comments Off on Vulnerable honesty – Yoram Mosenzon

I dette sjove, personlige og ærlige syn på måden vi mennesker kommunikerer på, lærer Yoram Mosenzon os forskellen mellem ægte ærlighed det vi ofte tror er ærlighed og som vi forsøger at skjule. Læs hele [...]

Houses of healing: Kathleen Macferran

9. November 2015|Comments Off on Houses of healing: Kathleen Macferran

Er vi virkelig mere sikre når vi sætter folk der skader andre i fængsel og glemmer dem? Kathleen Macferran beskriver hvordan fængsler kan forvandles til "houses of healing" hvor der skabes kontakt mellem mennesker som [...]

IVK ligger meget op ad mine egne værdier

14. November 2014|Comments Off on IVK ligger meget op ad mine egne værdier

Interview med Cathrine, friskolelærer på Rynkeby Friskole Cathrine har netop deltaget i Modul 1 af IVK-Kursus for lærere og pædagoger på Rosenlund Kurser. Hun blev uddannet i 2005 og arbejdede en årrække på en ungdomsskole [...]

De andre læreres arbejde med IVK gjorde mig nysgerrig

14. November 2014|Comments Off on De andre læreres arbejde med IVK gjorde mig nysgerrig

Interview med Charlotte, lærer på Agedrup Skole Charlotte deltog i efteråret 2014 på IVK-kursus for lærere og pædagoger, modul 1 på Rosenlund Kurser. Hun har en uddannelse som pædagog, men har senere taget læreruddannelsen og [...]