Interview med Cathrine, friskolelærer på Rynkeby Friskole

Cathrine har netop deltaget i Modul 1 af IVK-Kursus for lærere og pædagoger på Rosenlund Kurser. Hun blev uddannet i 2005 og arbejdede en årrække på en ungdomsskole i heltidsundervisningen på Sjælland før hun for tre år siden fik job på Rynkeby Friskole på Fyn. Også på friskolen er det overbygningen hun arbejder med.
Her fortæller hun, hvad der fik hende til at melde sig til kurset i Ikkevoldelig Kommunikation.

Givende at arbejde med unge mennesker

Jeg synes de udfordringer det giver at arbejde med overbygningen er spændende. Jeg har bevidst valgt både heltidsundervisningen og de ældste klassetrin på friskolen. For mig er det givende at arbejde med unge mennesker, både dem som har det svært, og den blandede gruppe elever som jeg nu arbejder med på friskolen.
Jeg har selv håndteret rigtig mange episoder med konflikter og mobning i mine klasser og har arbejdet meget med konflikthåndtering generelt de sidste otte år. Det er blandt andet for at få nogle flere redskaber, jeg har valgt at tage på IVK-kurset.

Jeg vil gerne have øjnene op for andre metoder og andre teknikker, og blive bevidstgjort om hvordan vi kan gribe situationerne anderledes an.

Jeg har også hele tiden arbejdet med en anerkendende tilgang til eleverne, hvilket jo også er en del af IVK-teorien. Jeg kan mærke, at jeg har fået nogle nye redskaber, jeg kan bruge. Jeg har fået mange øjenåbnere, men jeg synes også, jeg er blevet bevidst om, at meget af det jeg gør i forvejen, er godt. Det er selvfølgelig rart.

Jeg kan mærke, at IVK ligger meget op ad mine egne værdier.  Jeg har mod på fremadrettet at bruge det i undervisningen. Jeg synes kurset har givet lyst og energi til noget nyt, sammen med en videreudvikling af det, vi i forvejen er i gang med på skolen. Jeg vil gerne give eleverne nogle redskaber til i fremtiden at kunne løse konflikter anderledes, eller tænke anderledes, og håndtere sig selv og andre anderledes.

Undervisningsformen appellerer til ærlighed og kommunikation

Her på Rosenlund har der været en hyggelig og varm atmosfære. Det skaber en stemning, der åbner op, og appellerer til ærlighed, kommunikation og lyst til at ville samarbejde. Fordi vi er så tæt sammen, giver det en åbenhed, hvor man føler sig tryg. Derfor har det været rart at være her, synes jeg.

Jeg tænker, det ville være godt for rigtig mange at få indblik i IVK. Det gælder både lærere og ledere, men også elever og forældre.

Det vil være vigtigt, at forældrene bakker op om den her måde at gribe nogle ting an på, ved for eksempel at gøre noget lignende derhjemme, og lytter til hinanden. Det ville støtte formen og så kunne man få et samarbejde som blev rigtig godt.